Luisteraars:
Topluisteraars:
Radio Bergeijk

Meneer Koopmans,
Als ik één geniale zet van D66-minister Jaimi van Essen van de afgelopen tijd moet noemen, is het het verhaal dat hij daags voor bekendmaking van zijn stikstofplannen door het Algemeen Dagblad liet optekenen.
Het ging over zijn relatie met u, de voorzitter van de grootste land- en tuinbouworganisatie van Nederland, LTO Nederland.
Eerst noteerde het Algemeen Dagblad: “Nog vóór zijn aantreden als minister ging Van Essen naar het café met Ger Koopmans, de baas bij boerenbond LTO. De aanvankelijk sceptische Koopmans zag de ontmoeting als een uitgestoken hand: ‘Het klikte meteen’.”
Daarna schreef de krant: “Veelzeggend: toen vorige week delen van het stikstofplan uitlekten, belde Van Essen wéér meteen Koopmans. Samen trokken ze op het ministerie een fles wijn open. Er mocht geen wrevel ontstaan…”
Vrijdagavond confronteerde Mariëlle Tweebeeke u bij ‘Nieuwsuur’ met die passages uit het AD.
Dat was een paar uur nadat uw achterban kon constateren dat LTO Nederland hen had uitgeleverd aan de duivel.
Het was scoren voor open doel voor Tweebeeke.
Die ‘uitgestoken hand’ van de minister, die ‘onmiddellijke klik’ en dat ‘gezellige flesje wijn’ hadden namelijk geen zak opgeleverd.
Althans: de boeren niet.
U sputterde nog wat dat u erger had voorkomen.
Alsof het iets uitmaakt of je vermoord wordt door een kogel of een mes; dood ben je toch.
(Advertentie)
Hoogtepunt van het interview was voor mij het moment waarop Tweebeeke zei: “Toen wij u vanmiddag belden om u uit te nodigen voor dit gesprek, zat u aan de lijn met CDA-leider Henri Bontenbal.”
U hád toen natuurlijk moeten zeggen: “Logisch, want dit voor de boeren rampzalige plan moet van tafel en van D66 en de VVD heb ik niks te verwachten. Dus ik heb Bontenbal duidelijk gemaakt dat wij keihard actie gaan voeren tegen dit plan…”
U zei: “Ik ben boerenleider én politicus.”
Dat ik dat nog mocht meemaken!
Een CDA’er die de waarheid spreekt.
U bent weliswaar in 2021 na een integriteitsschandaal (surprise!) als gedeputeerde van de provincie Limburg afgetreden en gestopt als politicus, maar diep van binnen bent u helemaal geen boerenleider geworden, maar politicus gebleven.
CDA-politicus, om precies te zijn.
Zetbaas van Rolo Bontenbal en daarmee zetbaas van dit D66-kabinet.
Met zo’n vriend hebben de boeren geen vijand nodig.
Groet,
JanD
PS. Cadeautje. Het viel zomaar in mijn winkelmandje…
***
Het bericht Briefje van Jan – aan Ger Koopmans verscheen eerst op Buttkicken.nl.
Geschreven door Postbode Bergeijk