Stop de persen

​Veesector: ‘Om de veestapel te halveren moeten we hem opeten’

today24 juni 2026

share close

Goed nieuws: er lijkt eindelijk een oplossing te zijn voor het stikstofprobleem in Nederland. Dat maakte de veesector vandaag bekend. Om de veestapel te halveren moeten we hem opeten.

“Het is eigenlijk raar dat we er niet eerder op gekomen zijn, want als je de oplossing zo op papier ziet staan, lijkt het heel eenvoudig. De stikstofuitstoot kan omlaag door de veestapel te halveren, dat wisten we natuurlijk al een tijdje en daar werd ook om gevraagd door de politiek. Maar de vraag was altijd: hoe? Daar is nu eindelijk het antwoord op: opeten”, zegt voorzitter van LTO Nederland Ger Koopmans. “Wat mij betreft starten we daar vandaag al mee. Het is namelijk heerlijk barbecueweer.”

Boer Erik schrok in eerste instantie van de gepresenteerde oplossing. “Wat blijft er hier straks over op het platteland als we al die koeien beginnen op te eten? Ik probeer mijn veestapel juist al jaren te verdubbelen.”

Toen hij even later hoorde hoe de hooivork in de steel zat, draaide hij bij. “Gooi die extra biefstuk, XXL-frikandel of welk ander stuntvlees dan ook vanmiddag nog in je boodschappenmandje, want alleen samen halveren we de veestapel. Voor nu.”

 

Geschreven door Postbode Bergeijk

Rate it