Briefje van Jan

Briefje van Jan – aan Jan Paternotte

today24 juni 2026 1

share close

Beste Jan,

Er zijn de laatste jaren tal van varianten op de D in jullie partijnaam D66 voorbij gekomen.

Hoe meer jullie de democratie bleken te haten, hoe logischer dat is.

Bij de PvdA hadden ze dat door.

Sinds die partij de arbeider als een baksteen heeft laten vallen, kwam de fusie met de linksextremisten van GroenLinks in een stroomversnelling. Sterker: omdat ze te lang gewacht hadden, mondde die uit in een annexatie door de club die zulke warme banden onderhoudt met moordenaars als Volkert van der Graaf en soldaten van het veroveringsleger van Allah.

De PvdA is dood, leve PRO.

Of zoals de Chinezen zeggen: PLO.

Bij jullie is de vorm van de partijnaam, een hoofdletter en een jaartal, nog te redden.

Die voormalige democratische vernieuwingspartij is immers in 1966 opgericht.

Maar de D slaat nergens meer op.

(Advertentie)

 

De keuze van een nieuwe letter vereist echter zorgvuldigheid.

Je kunt er wel C66 van maken (censuur, Letschert), O66 (omkoopneukhut, Pechtold) of K66 (Ken van Barbie, Jetten), maar dat zijn geen constanten.

Hoop ik.

Daarom heb ik gezocht naar een letter die wel de tand des tijds kan doorstaan.

En toen kwam ik uit op de P.

Van pathetisch.

Jij plaatst sinds het aantreden van het kabinet Jetten wekelijks een filmpje van (geen) 66 seconden in een soort Janmaat-decor op het Twitter-account van D66 (199.837 volgers) waarin je het volk uitlegt wat je partij die week weer voor het land zou hebben gedaan.

Da’s veel werk, een gelikt filmpje van anderhalve minuut vol liegen met loze beloftes, maar het slaat totaal niet aan.

Ik noteerde:  45, 35, 35, 61, 43, 35 en 48 likes.

Pathetisch, inderdaad.

Als ik (met veel minder volgers) een ‘Briefje van Jan’ schrijf aan bijvoorbeeld een D66-politicus  om iets wat de Nederlandse bevolking nu weer wordt aangedaan, twijfel ik aan de kwaliteit als ik minder dan 500 likes scoor.

Waarom P66 en niet S66 (sneu) of Z66 (zielig)?

Nou, op pathetisch kwam ik eerlijk gezegd gisteren pas.

(Advertentie)

 

Toen bleek dat de door Kajsa Ollongren ‘ontdekte’ nummer 2 van jullie kandidatenlijst bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen, CV-fraudeur Nathalie van Berkel, op het platform Substack haar ‘werk’ hervatte.

Voor iets van 46 volgers (LOL) hield ze een warrig verhaal over ‘ademwerk’.

“Ik adem door de angst voor kritiek, gemene opmerkingen en berichten en hoon. Diep in en met een grote zucht uit. Omdat we elkaar kunnen helpen met inzichten, met wijsheid en met steun.”

Zij wil blijkbaar mensen in vergelijkbare situaties gaan ‘helpen’.

Ik hoop voor haar dat ze haar doelgroep wel een beetje breder trekt dan alleen: vrouwen die de boel bedonderden en daarna twee jaar lang een moddervette uitkering krijgen.

Misschien kun jij in je volgende 66 seconden-filmpje wat reclame voor haar maken.

Want wat ze zelf doet is ook nu weer… pathetisch.

P66 dus.

Mooi meegenomen: penoze schrijf je ook met een P.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Ik denk dat dit meer jouw ding was dan de Tien Geboden.

***

Het bericht Briefje van Jan – aan Jan Paternotte verscheen eerst op Buttkicken.nl.

Lees het hele artikel…


Geschreven door Postbode Bergeijk

Rate it