Stop de persen

Nederlanders hebben het inmiddels te warm om klimaatdiscussie nog te voeren

today23 juni 2026 1

share close

In heel Europa wordt deze week extreme hitte verwacht. De temperaturen lopen ook in Nederland op tot ver boven de 30 graden. Nederlanders hebben het inmiddels te heet om ook nog discussie te voeren over het lange termijn effect van klimaatverandering. Laat staan over klimaatbeleid.

‘Ik heb het nu echt te heet om het daar ook nog eens over te hebben, echt een gepasseerd station. Ben al blij als ik de dag doorkom’, zegt de 44-jarige Bernadien Kruijer. ‘Dit is het nu gewoon.’ Haar boodschap voor mensen die nog wel klimaatbeleid willen voeren is simpel: ‘wen er maar aan.’

Klimaat lobbyisten komen niet meer naar kantoor vanwege de hitte. ‘Ze vertikken het om een airco aan te schaffen. Dan ga je ook nooit werk kunnen verrichten’, laat wetenschapper Bert Bokhoven weten. Zelfs Carice van Houten heeft op haar Instagram laten weten dat het te warm is om klimaat berichten te plaatsen.

Onze verslaggever probeerde de straat op te gaan om Nederlanders te vragen over de klimaatdiscussie. Eenmaal buiten kon ook hij geen zinnige gedachte over klimaatverandering meer vormen. ‘Ik kijk later wel even, maar verwacht er weinig van.’

Eventjes leek het alsof de zware storm van afgelopen zaterdag toch de vraag opwekte of dit extreme weer wel zo’n goed voorteken is voor onze toekomst. Desondanks bleek dit van korte duur en was men snel afgeleid door ‘de vette bliksem’.

Experts verwachten dat het te warm blijft om het nog over het warme klimaat te hebben. ‘Wellicht als de Noord-Atlantische zeestroom stil komt te liggen en het juist heel koud wordt, kunnen we het er nog eens over hebben.’

 

Geschreven door Postbode Bergeijk

Rate it