Briefje van Jan

Briefje van Jan – aan Rolo Bontenbal

today22 juni 2026

share close

Beste Rolo,

Geen beter vermaak dan leedvermaak.

En peilingen zijn palingen.

Vandaag wil ik toch even focussen op het eerste cliché.

Een paar weken voor de Tweede Kamerverkiezingen leek het erop dat jij de nieuwe premier van Nederland zou worden.

Tot je gruwelijk de fout inging.

Dat was toen je je ware aard liet zien en er ophef ontstond door een extreem gevoelloze uitspraak van jou over jonge homo’s.

“Zo’n jongen kan ook naar een andere school”, zei je over homoseksuele jongeren die door hun ouders naar reformatorische scholen waren gestuurd en daar geen leven hadden.

Naar scholen zoals de Guido de Brès in Rotterdam, waar jij je middelbare schooltijd had doorgebracht.

Opeens zagen ook de mensen die je niet als ploert tekeer hadden zien gaan op Twitter hoe het masker afviel van de Rolo Bontenbal die juist zijn hele verkiezingscampagne had gebouwd op ‘fatsoen’.

Er was weinig fantasie voor nodig om de 16-jarige Rolo op zijn middelbare school het leven van homoseksuele medeleerlingen tot een hel te zien maken.

Da’s waarom mijn podcastgabber Bas Paternotte jou altijd “stiekeme kontenknijper” noemt. En waarom ik die bijnaam ‘Rolo’, naar het teringventje uit de Rolo-reclame, consequent voor jou gebruik.

(Advertentie)

Je poging de boel nog te redden door te zeggen dat je niet bedoeld had dat homo’s niks te zoeken hadden op scholen als de jouwe, maar “dat scholen de plicht hebben een veilig klimaat te bieden”, maakte het er niet beter op.

Want wie de ware Rolo had gezien, kon hem niet meer ontzien.

Je kelderde in de peilingen en het CDA werd niet de grootste partij van Nederland, maar de vijfde partij.

Jij werd geen premier, maar de stille vennoot in Jetten 1.

Van de 18 zetels die je toch nog haalde, zijn er in de laatste peiling van Maurice de Hond nog maar 13 over en van de vijfde partij in grootte ben je inmiddels afgezakt naar de zevende partij.

En dan moet vrijdag nog komen.

Da’s de dag waarop D66-minister Jaimi van Essen zijn stikstofplannen presenteert.

De dag waarop de coalitiepartijen de boeren verraden.

De dag waarop het CDA met de billen bloot moet en verder in de vrije val raakt.

Ik kan niet wachten.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje. Als je er klaar mee bent, kan-ie naar Jan Paternotte. Da’s ook zo’n bloedzuiger.

***

Het bericht Briefje van Jan – aan Rolo Bontenbal verscheen eerst op Buttkicken.nl.

Lees het hele artikel…


Geschreven door Postbode Bergeijk

Rate it